søndag den 9. maj 2010

USA - the BIG APPLE !

Som ganske ung tog jeg på en tommelfinger rejse rundt i USA, der varede i ca. 2 mdr.
lang historie kort og bare et enkelt glimt:

New-York Pensulvania Central Station (nedlagt jernbanestation) opholdt jeg mig en nat, for at spare på mine skillinger. (mit budget var på 7000,00 dkr hverken mere eller mindre - og dollarkursen på det tidspunkt noget nær det højeste ca 11 -12).
Der måtte man godt være om natten havde jeg tidlig er på dagen fundet ud af - blot man ikke faldt i søvn på bænkene (eller gulv).

Masser af opbevaringsboxe - så ingen problem med at få beskyttet mine få egendele. Og jeg, forberedt på den lange nat - havde været på et antikvariat, og købt for billige penge nogle bøger som læsestof til natten.

Der sad jeg så - på Central Station, med en masse andre "hjemløse" og i selskab med politibetjente, der natten i gennem holdt øje med, at alt foregik som loven foreskrev.

Dvs. at hvis en faldt i søvn der i stationen - så kom den hårde hammer - staven blev slået ned. Ikke direkte på personen - men lige ved siden af - så hvis man ikke var vågen, så blev man det *G* Jeg var en af de heldige, at kunne tiltuske mig en siddeplads på en bænk, og ikke på det bare gulv, som mange andre måtte nøjes med.

Jeg fik læst en del - men gik så stille over til, at snak med alle de mennesker, der nu befandt sig der af forskellige grunde.

Det viste sig, at blive til en yderst interessant aften/nat - hvor jeg hørte om USA - fra bagsiden af medaljen - med mennesker, der faktisk kunne fortælle om magt og meget. Forhutlet at se på, men varme og rørende og interessante, at lytte til og tale med.

Fik ikke sovet den nat - og sandt og sige - at jeg ikke husker meget af samtalerne i dag.... men jeg fik et billede af USA, som ikke mange turister ellers vil få indblik i. .... Beriget følte jeg mig næste dag, hvor jeg trampede videre på min færd, og fik rejst meste af USA rundt på tommelfinger, og få gange med Gray Hound - når jeg flottede mig :-)

Måske jeg lige også skulle nævne turen i den lokale bus til Harlem.... hvor jeg fik mere en adskillige advarsler undervejs om, at det BURDE sådan en ung pige ikke alene begærde sig ud i .... Men den var ligeså vigtigt at opleve for mig, som at se Frihedsgudinden, Metropolitan Museum of Art , Guggenheim, Empire State Building, World Trade Center, eller what ever, der var kendetegnende ved New York.

Jeg var den sidste i bussen, da den nåede endestationen. En efter en steg af før bussen nåede ind til Harlem, men inden da, fik jeg talt med en hel del passagerer hvilket alene var hele oplevelsen værd- og kom naturligvis tilbage igen i god behold :-)

Fin start, og godt rustet, oplevede jeg resten af USA på må og få, fyldt med fantastiske indtryk, hver eneste minut, og sted jeg kom forbi. Nationalparkerne som Grand Canyon og Yosemitee gjorde naturligvis også uforglemmelige indtryk af storslåethed. De endeløse strækninger med Burger King og trøstløse benzinstationer. Fantastisk solopgang i Tuxen's rødlige sandørken ...... Fra det ene yderlige punkt til andet, fik jeg set og mærket, både den pæne facade og vrangsiden af landet, og særligt dets sammensatte mangfoldighed, af mennesker af enhver slags.

USA er i sandhed * The BIG APPLE*

(mit budget holdt i øvrigt - jeg havde lige præcis nok til en kop kaffe og brød, inden jeg steg på flyet tilbage til DK, efter en hæsblæsende og næsten mistet bus-connection fra Quebec, Canada - hvor jeg lige fik en afstikker, før jeg måtte vende næsen hjemad. Takket være medfølende terminalfolk der så min disparation, nåede jeg alligevel den sidste bus til NY, der ellers var kørt og langt borte, og jeg også så i forlygternes klarhed, at jeg kunne vinke farvel til mit fly :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar