søndag den 9. maj 2010

Toscana - Midt i Cikadernes sang :-)

Toscana!

Jeg sidder og mindes duften af krydderurterne i næsen, og lyden af cikadernes sang og summende bier !

En høj blå og flimrende varm sommerdag - i bakketoppen på Cortona, med udsigten til olivenlunde, vinmarker og små prikker af kirker og små gårde - Toscana når den er smukkest!

Mit rejseformål var stilhed og ro! En uge fra hverdagen, hvor min bagage først og fremmest bestod af mine akvarel farver og pensel.

Indlogeret helt i ånden, boede jeg på et tidligere nonnekloster, med metertykke mure, og små vinduer med udsigt til den storslået natur.

Selv om det var tidlig sommer - så holdt de samme mure godt på forårets tidligere kulde - og flere lag dyner en nødvendighed, for at holde på varmen.

Men så snart man kom udenfor dørene - så svøbte solens varme omkring en - at man ofte måtte ty til skyggen langs husmurene - langsomt slentrende, eller sidde på en udendørs café, mens jeg fulgte dovent med i byens daglige gang .

Cortona - en bjerglandsby fra Maurernes tid. Ikke meget forandret siden da. ca. 4000 lokale beboer - samme huse og mure omkring bykernen. Og trøfler i massevis - at selv på en simpel omelet, var det nærmest en selvfølgelig ingrediens - uhmmm!!!

Og ja dér - på toppen af al den herlige udsigt - så mindes jeg med længsel, lyden af cikaderne og timianduften. Jeg sad der fra morgen til aften - helt stille og dybt begravet, i at indfange stemningen - og få det ned på min akvarelblok - meditativt mens timerne langsom fulgte med, i mine lige så rolige bevægelser, og de sanseindtryk jeg fik den dag - mens jeg fyldte det ene stykke papir efter det andet, med stemningen forsøgt gengivet med akvarel.

Jeg ved ikke hvor de befinder sig - mine indtryk på akvarelpapir.

Men stemningen, duften, lydene, varmen og den meditativ ro jeg følte i min krop, har jeg altid hos mig - og kan findes ligeså let frem fra mine erindringer!

Dejligt!!!!!!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar