søndag den 9. maj 2010

Eventyrlige Palenque ...

Tænk hvad lidt smalltalk på nettet også kan bringe frem af gode erindrinsoplevelser!

Lidt snak om gåture ... afledte til, at jeg bl.a. kom i tanke om en fin morgenvandring i Mexico - nærmere betegnet Palenque, som var en af mine mange højdepunkts oplevelser af mæthed i uforglemmelige sanseindtryk, under min gennemrejse i den sydlige del af Mexico for en del år siden.

Jeg fandt dette billede på nettet , som faktisk kan gengive noget af stemningen - dog ikke nær nok .....


Men forestil, en meget tidlig morgen, hvor jeg nåede frem til Palenque , hvor den eventyragtige tåge stiger op i luften fra den tætbevokset skovbund. Der igen flimrer videre op og blander sig mellem træerne i fineste svage mønstre.

Endnu kan man kun skimte den svage morgensol bag diset, som forsøger at trænge i gennem den transparente ånde, der kommer fra skovbunden, og som breder sig over hele området. Duften af fortættet sort muld fra jorden, fuglene der synger deres fine morgensang fra alle dine sider i fantastisk kor, og gir ecco gennem hele dalen .....

hvor du føler dig som en alf ,der overværer dette eventyr, i al stilhed og sin egen ro - hvor der ingen andre mennesker er, end sig selv ..... at vandre rundt i dette område og føle sig hensat i en 'uvirkelig verden' overmættet af ren skønhed og uskyld ...

Og endelig efter nogle timer, så overtager solens dagslys helt, at vise stedet's skønhed fra en hel anden vinkel - mere støjende, mere klar, mens det eventyragtige stille træder i baggrunden, og man begynder at kunne koncentrere sig om detaljerne, i de storslået menneskeskabte bygningsværker i dette skønne plet på jorden.



Uhhh.... hvor jeg kan drømme tilbage og henfalde i denne skønne erindring!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar