torsdag den 6. maj 2010

Flash Back af rejseminder

I korte glimt og tilfældig rækkefølge.

Forelskelsen i Paris, Lyden af vand i Rom. Phantom of the Opera i London, Stilheden i Inka-riget, Skønheden i Grand Canyon, Indkøbsture i Millano ............
En rejse gennem livet, for skønheden og det meningsfyldte - i relation til mine medmennesker og søgen efter forståelse for den verden jeg befinder mig i. Min passion........

Jeg har rejst i Agatha Christie´s fodspor langs Nilen. Grænsen til Nubien, Sejlet Mellem Aswan og Luxor og hverdagen, der samles om Nielens flod, som i Farao'ernes tid. Kairo og fortidens skønne Alexandria, med udsigt til den Tyrkiske kyst.. Vandret i ørkenen. Egyptens Pyramider og Kongernes grav, som rejser sig op af sandet. Leget med selskabssyge delfiner i Det røde Hav, Koral landskabet fra dybet og nattedykning, for at se, hvor fiskene sover ved koralernes skjul, i rytmen til vandet's skulpen. Mexico, i Inka- og mayaernes Rige . I højtliggende bjerge, tågen der rejser sig i junglen, mellem de høje trækroner og ruinerne af storhedstidens hellige bygninger, i kamp med strålerne fra solen, i forsøg at overmane kulden, der løfter sig med diset. Ved vandet, på Øen Islas Mujeres ved Mexicos sydlige kyst. Farverige små boder, med alt godt fra havet, ved primitive borde og stole, lige midt på stranden. I Indianernes land og Spanske Konquistadores fredfyldte oaser, for der at absorbere indtryk, under guldregnens tag og lyden af rislende vand fra en lille fontaine.

Canadas storslået landskab. De engelsktalende Vancouver med Victoria statuen som stempel. Quebec, fransk på alle måder. På hitchhike tværs gennem USA. Samtaler med de hjemløse og fortabte, i Philidelphia Central Station i New-York, en nat på en bænk, hvor jeg ikke selv havde andet sted at sove, på low-budget-manér. Skønheden i Grand Canyon og det iskolde flod i Canyon's bund - undervejs en hyggestund, med en sommerfugl, som ikke ville forlade min hånd., Golden Bridge i San Francisco, Chaina-town, Fischermanns Warf, de stejle gader, og hyggelige sporvogne, som har kørt i de Københavnske gader, engang for mange år siden. Danskernes San Diego, Natur og bjergvandring i Yosemite. Ved Rocky Mountains, forundrede ældre ægtepar, som gav et lift, af bare frygt for ,at der skulle ske mig noget, der, midt ude på en ødet landevej, ved foden af bjergenes rejsning. L A. - så lidt som muligt. Jazzens hjemsted New Orleans,franske croissant og hestevogne som var man i Paris år 1800 - nu ødelagt af Orkanen. Ubeskrivelig solopgang i Tuxan. Det religiøse Salt Lake City. Naturkrafterne i Niagara Falls. Magtens centrum Washington DC. Bag facaden de udskudte og glemte, i en verden helt for sig. Plastic World i Miami. Aftryk af danskerne i De Vest Indiske øer, især på Skt. Croix og Rokkefeller's tidligere ejendom, Sct. Jan, som nu er en fredet Ø

Løgkuplerne i Moskva, nøje overvåget af det Russiske politi. Rusiske arbejdere på værtshus, som kunne skylle vodka ned, som var det rene vand. Med Den Trans Siberiske Jernbane. Passeret de store vidder af intetheden, der bare fortsætter i det uendelige, til verdens største sø, og Mongolske nomader på vandring, i det vidtstrækte landskab til Ulan Batoc, for at ende og starte en ny eventyrlig rejse. Holdt pick-nick og taget en lur i forårs solen, ved den Kinesiske Mur - en af de ganske få menneske skabte værk, der kan ses fra Månen, og som tegner landskabet, som en tandpasta, et barn har moret med, at trykke indholdet ud, i et tilfældigt snoet mønster. Cyklist i Peking, som kræver lidt dødsforagt. Ærlige og glade Kinesere, selv da det stadig var et lukket land, og i intetkøns Mao-uniform. som ikke måtte spytte på gaderne og kysse på off. steder - så fik de smæk af de små politifolk i uniform. Travlheden i Hong Kong. Rismarkerne og fiskenet ved floderne. Sejlet i stilheden og landskaber, som i drømme, i dagevis, gennem den poetiske Yangtze Flod, Den tidligere Portugisisk koloni Macao, for der i balconen i en nostalgisk, forfalden portugisisk villa, med udsigten til den smukke kyst, at nyde et ordentlig glas vin, siden starten på Kina-rejsen, for allerede da som længe siden. Et kort glimt af Tokyo i styrtende regn. Thailands natur på Elefantryg. De farverige markeder, og venligsindet befolkning. Overlevet en fly brand og emergency nødlanding. Menneskernes forskelligartet adfærd, i katastrofe situationer. Fra Panik til hysteri til ro og klarsyn. Jeg var glad for at opdage, at jeg kunne holde hovedet koldt, og bevare roen - man kender ikke sin egen reaktion, før man står i det. Fattigdommen i Indien, så barsk og hjertens skærende - kontrasten til overflodens USA, overmådige overvægtige, og lige så kunstigt tynde og "smukke".

Kender de fleste Europæiske Hovedsteder, Den Spanske kyst og Franske Riviera fra Monton til Sct. Tropé. Tyrkiet, et mødet mellem øst og vest. De klare blå/hvide farver i de Græske Øer og impuls invitation til et græsk bryllup - dans, glæde og lykke, med mennesker jeg havde mødt, blot få timer før. På langrend i de Svenske skove. På ski i de Franske Alper. På rulleskøjter i København, en aften på rådhuspladsen, dansende på hjul - bare ham og mig - uanfægtet tilskuer, for verden og lykken var vores - lige i de timer. Lyset og livet på Skagen, før det blev mondænt, og mistet al uskyld og charme. De fortabte og glemte landsbyer, og sorte mudder-veje i Polen, Bjergluften i Østrig og Schweiz. På en privat ø i Norge, for i lygteskær at fange krabber en nat, og mærke den totale afsondrethed og skumring, fra svagt skulpende lyd af vores robåd. Østers i Normandiet, De røde lygter i Amsterdam, på gennemrejse en tilfældig regnvejrsnat. Tina Turner concert i Marbella. Discoteksture i bjergene, sove rusen ud, med venner, på strandene ved Màlaga, for lige at kunne overkomme universitet´s næste spansk lektion. Og to "body-guards" - de flotteste fyre på skolen naturligvis - Patrick og Angie, der tog det som deres opgave, at passe godt på mig, overalt hvor jeg færdes :-). Versailles imponerende sale. En spontan gave fra en ukendt mand, på en udendørs café i Strasbourg, som forsvandt lige så hurtig igen, af bare generthed - fik dog nået at sige tak - og husker ham endnu lige så tydeligt, flot som han var, ærgerligt, jeg ikke fik stoppet ham. Lissabon med min søn - en bedre rejsekammarat findes ej- en beleven og opmærksom verdensmand, endnu ikke teenager!. Art Decó husene i Bruxelles. Triumf buen kl. 4. om morgenen, helt for mig selv. Badeanstalterne i Ungarn. Stockholm Nordens Juvel. Azelujos i Portugal. Aker Brygge i Oslo, Norge´s vidunderlige fjord - et land, der har nok i sig selv. Dog venligere end de Franske.

Aldrig blive træt af Italien. Landet, maden, livsstilen, menneskerne. Toscana min favorit. Kunstens højborg Firenze. Ponte Veccio og det vidunderligt duftende landskab. Boet i et nonnekloster i Cortona, (dog kun en uge :-) Hørt på cikadernes sang, med duften af timian i næsen, mens jeg samlede indtrykkene af skønheden og freden, med min akvarel og pensel. Pave Johannes Poul II. ved høstgudstjenesten i Peters Kirken, uden at blive hellig af den grund. Cassino på Lido. Pompaii's vidunderlige Al fresco malerier, Mafiaens ø Cicilien, Rigdom og magt i Vatikanet. Tivoli lige uden for Rom - de tusind fontainers sted. Roms Piazza Navona, Romernes egen dagligstue - jeg kun en flittig tilbagevendende gæst. Piazza del Poblo, hvor hele verden mødes og samles under et 'tag'. Fare vild i Venedig's utallige broer og kringlede gader, købe brød hos den lokale bager om morgenen, for at spise morgenmad sammen med mine børn, i en smuk fredfyldt gårdhave, i et lille hus vi havde lånt af venner, lige bag ved Sct. Marco pladsen.

Med rygsæk, LV, på tommelfinger, Gray Hound, på elefantryg, Tog, Fly, Skib, Felucca, Luxuslinere, gummibåd. I flade sko, i høje hæle, i dykkerdragt og svømmefødder, i YSL, i slidte Jeans, i vandrehjem, hos venner, tilfældige steder, ude i naturen, som vagabond eller på 1.klasse. Efter vind og vejr, lyst og muligheder - uden fastlåste programmer. Være tilstede også mentalt, sansende, og leve i nuet, hvor end jeg befinder mig - lige nu og her!

En fantastisk verden og mangfoldighed - bare at bruge alle sanser, åben for indtryk! Og især mødt og møder en masse fantastisk spændende mennesker på min vandring. De bedste souveniers man kan få. Fra et sekunds øjenkontakt, til livsvarige venskab. Bliver aldrig færdig med at opsøge nye steder, møde mennesker. Blive begejstret og lade mig overraske, lære noget nyt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar