mandag den 16. maj 2011

Staudebed for en 10'er

Det startede med en pose lupinfrø, som jeg såede for et par dage siden, omkring en ikke så køn, men praktisk havelampe, så når de begyndte at gro, ville skjule lampens stander.


Tidlig søndag morgen fik jeg så lyst til  at udvidde området med et større staudebed.

hvorfor ikke ? ..

Fra tanke til handling er kort, når jeg roder i min have - så efter den første morgenkaffe i haven gik jeg straks i gang ;-)

Mellem troldhassel og hængepil blev græsblokke gravet op, og det magre jord tilføjet kompost fra kommunens genbrugsstation.

Og i en land-have som den nu er, tæt på skov og eng,  ønsker jeg, at staudebedet også får et udtryk af roligt, landligt tætvoksende bed - gerne med blomster, man typisk også ser som vildtvoksende i egnen.


Staudebedet's planter p.t.

Hist og pist på grunden fandt jeg div. egnede planter, som jeg fik gravet op, og  samlet i det nye bed, og som tiden går, gerne må vokse sig større.

Lige nu er den plantet til med vildtvoksende bregner,  stedsegrøn stenbræk som stod 'gemt' bag et levende hegn,  og som kan tåle godt med skygge, ligelede med den fine hasselurt, der er super som bunddække.

Sidste år plantede jeg også rejnfan, der også vokser vildt i engen, og som jeg kunne dele til 10 nye planter, Kønne akeleje havde jeg også små såede varianter af, og som nu kunne få en fin samlet plads. Stiklinger af den pragtfulde violfrøstjerne fandt jeg også mellem rhododendronbedet. Disse blev naturligvis også flyttet til deres nye 'hjem'.


For et par år siden fik jeg en lille pose med skovjordbærplanter forærende - De vokser nu mere end villigt mange steder i haven, hvor jeg bruger dem som bunddække, overalt hvor der er bar jord, så jeg slipper for at luge mere end højst nødvendigt. Praktisk doven må man også være ;-) -  og så giver de ovenikøbet masser af velsmagende tilskud til jordbær med fløde.

Aflæggere af disse får også lov at gro forrest i bedet :-)

Så  faktisk har mit nye bed kun kostet en dags gravearbejde + en pose lupinfrø til en 10'er ;-)


Lidt bart ser det ud endnu, men blot om et par måneder - så vil bedet se ud som om det altid har hørt til - og så vil det sikkert 'vokse' stødt og jævnligt, når jeg kommer i nærheden af flere stauder jeg synes om,
.... gerne, uden at jeg skal besøge en planteskole og komme af med en formue ;-)

Og måske om et års tid - så kan den måske blive lige så stort og flot bed, som jeg havde engang i min tidligere så  pragtfulde have

Ingen kommentarer:

Send en kommentar