lørdag den 28. maj 2011

Akeleje, Svaleurt og Lærkespore

I mit nye staudebed står bl.a. akeleje.

En skøn og graciøs plante, der kan så sig selv, eller som man nemt kan frøformere og få fine stauder af... eller købe som færdige planter fra planteskoler - hvis man er utålmodig :-)

Mine er nogle jeg har sået sidste år, direkte ved rhododendronbed, hvor de får let skygge.

Disse har jeg i flyttet til mit nye staudebed ...
og blomstrer nu med sine gratiøse og sarte blomster :


staudebed 28.maj.

De findes i et væld af farver (også flerfarvede) - og smukke - ja de er de alle, - også denne snehvide art jeg fik taget billede af.
...

En anden plante blomstrer også lige nu. Det er den solgule svaleurt.

De betragtes oftest som ukrudt- men kan også købes som frø.
Jeg har fundet dem hist og pist mellem mine buske, hvor de har sået sig selv og kommer år efter år.

Oprindeligt stammer planten fra sydlig Europa, men blev hentet hertil af Munkene, som anvendte den som helbredende urt. Bl.a. mod mave, nyre og blæresygdomme

Nu vildtvoksende i dele af Danmark. Dog betragtes planten i dag
som giftig, men mod vorter skulle dens karakteristiske orangegule saft stadig være meget effektiv.

Den er også kendt for at datidens alkymister, der betragtede planten som et grundelement til fremstilling af Guld, og kaldte den derfor himlens gave.

Og navnet svaleurt skulle stamme fra, at man troede, at svaler lagde bladene på svaleungernes øjne mod øjenbetændelse.

...


28.maj

Nu står også denne plante blandt mine stauder - som yndefuld blomstergruppe der lyser op - og det lykkes mig at flytte planterne, selv midt i blomstring, hvor de blomstret videre som man kan se på billedet taget i dag - og synes fuldkommen upåvirket af omplantning.

Det var nok også en stor hjælp, at jeg fik hele rodklumpen med, takket være regnvåd jord og flytning i overskyet vejr, med efterfølgende mere regn.Selve blomstertænglerne er ellers også yderst sarte og knækker let, men det lykkes mig at flytte dem, uden større skader.

Betragtet som ukrudt eller ej ... jeg synes om denne smukke plante, så den hører til mit staudebed :-)


Sidst men ikke mindst :

Den lille fine Lærkespore - som også er en selvsået plante, der tittede op mellem skovjordbærne, med et par bladskud på nogle få cm- lige nok til at blive 'genkendt' :-)

Små 'skatte' som jeg forsigtigt gravede op og plantede i det nye bed - også for en uge siden. Allerede nu synes de at trives -mellem stenbræk og svaleurt, og ovenikøbet begyndt at blomstre så fin :

Ingen kommentarer:

Send en kommentar