onsdag den 1. juni 2011

Køkkenhaveplaner

blogImage3607573

I mine haver har jeg egentlig aldrig haft en køkkenhave.
 (bortset fra krydderurtehave som jeg ikke kan undvære)

For det første er det rimelig tidskrævende, for det andet har mine haveinteresser ligget mest i  at skabe noget der visuelt virkede smukt og harmonisk .... og ikke mindst duftende.

Så grøntsagsdyrkning har været i sekundær plan,blot med nemme grøntsager som tomater, agurker, peberfrugter og ærter for sjov,  samt planter som kunne passe sig selv år efter år - så som jordskokker og grønne asparges. og få gange også forsøgt at dyrke de lidt mere 'eksotiske' som artiskokker som kolorit, og ellers mest beskæftiget mig med at skabe smukke blomsterbede.

Interessen for at dyrke (flere) grøntsager af egen avl er dog begyndt at vokse til handlingsplan. Og i dag, hvor selv de mest almindelige grøntsager dyrket rundt omkring i Europa, kan få alvorlige konsekvenser for helbredet ....

Ja så frister tanken om dyrkning af grøntsager til eget forbrug ikke bare tiltalende, men næsten også blivet livsnødvendigt.

Og sandt at sige - der er mangefold forskel i smag som kvalitet, når man sammenligner købte grøntsager med dem, men henter fra egen have.

Så I år vil jeg gøre tanke til handling.
For første gang har jeg sat  kartofler og porrer i haven - og seneste pr. dage har jeg så gået i planlægningsface til hvor, hvad og hvordan jeg vil gribe an til anlæg af køkkenhave på sigt.
...

Det visuelle betyder stadig meget, og jeg forestiller mig derfor, at min køkkenhave ikke blot skal være til gavn for maven, men for alle sanser.

I stedet for blot at grave et stort område med lange rækker af grøntsager, vil jeg bygge køkkenhaven op i afdelinger, der også skal være en æstetisk nydelse.

Dette inspirerende billede er fra Holstebro urtehave som jeg fandt på nettet  ....

blogImage3607574

Min kommende køkkenhave forestiller jeg mig skal have en form af en bred vifte, når den er færdiganlagt.
En halvcirkel der har sit centrum og udspring ved det allerede eksisterende krydderurtehøjbed, hvor jeg p.t. er i gang med stenbelægning, der begynder at tage form.

Tæt på huset, nær vandhanen, lys hele dagen med plantebordplads som centrum, og med udsigt til den vilde eng. .... det må være det perfekte sted.

Med små brostensbelagt stier i mellem, så alt er nemt at gå til, og hvor der mellem grøntsagerne også gerne må være (spiselige) blomster, spændende former og farver,  og duftende stedsegrønne urter mellem, at der også er noget kønt at se på i de koldeste måneder.


Jeg ser allerede det hele for mig ....... her foran bordet, hvor græsset vil blive omdannet til en frodig vifte, som også vil danne afsluttende 'rum' for havens bedste udsigts og opholdssted :-)

blogImage3607578

Ingen kommentarer:

Send en kommentar