fredag den 3. juni 2011

Juni haven

blogImage3607773

Nu hvor jeg kan plante de nyopgravede bede til, er det meget godt at hente huskeråd fra erfarende landmænd &  gartnere:

Og åbenbart har grøntsager det som med mennesker, at nogen holder de mere af at være i stue med end andre :-)

Denne huskeråd er i hvertfald værd at have in mente:

Salat og gulerødder trives ikke sammen.
Kål og jordbær er dårlige naboer for hinanden.
Løg bryder sig ikke om ærter og bønner.
Drueagurker kan ikke lide kartofler


Og så vil jeg ellers koncentrere mig om hvilke grønt, der stadig kan nås at så eller plante i Juni måned:
Kålrabi, bønner, ærter, forårsløg, Gulerod,knoldfenikkel,koriander, dild, Salat,
squash, bladbede og rødbeder (og måske et nyt hold sene kartofler)

Dernæst vil jeg forsøge, at genanskaffe en historisk rose: Rose de Rescht, som jeg tidligere har haft i min gamle have.
I mange år var jeg meget glad for,  at kunne anvende blomsterbladene, til at lave den skønneste rosengelé af.

En vinterdag, med et tyndt lag af rosengelé på et ristet brød eller en stak pandekager
- så kunne man straks smage og dufte sommeren igen :-)

blogImage3607772

Roserne vil få plads lige midt i halvbuen og give deres duft og skønne bordeauxfarvet og remonterende blomsterpragt.

---

I morgen skal jeg efter arbejdet, dog først køre til Roskilde Dyreskue, for at se på høns til et senere projekt  + hente nogle staudeaflæggere af en kær minglerveninde, så staudebedet også kan blive færdigbeplantet inden højsommeren:-)

Det bliver en herlig planteweek-end :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar