tirsdag den 21. juni 2011

Ny haveplan, Juli

Tidligt i morges vågnede jeg med endnu en haveplan.

Jeg er blevet glad for min vifteformet køkkenhave.
Men allerede nu kan jeg konstatere, at jeg godt kan bruge lidt mere opgravet jord til alle de grønsager  jeg ønsker at dyrke i min have.


Derfor fik jeg tanken, at udvide mine køkkenhaveplaner i et område i haven, hvor der alligevel sker 'for lidt'.

Tæt på drivhuset og det eksisterende ovale bed, der til efteråret,
når grøntsagerne er høstet, skal plantes til med bærbuske, som p.t. står langs hegnet.




Så her til morgen fik jeg lagt nogle hegnspæle på græsplanen, så jeg kunne se, om mine ideer vil tage sig fornuftigt ud.

Tanken er et bed i 4 kvadratiske felter, der igen deles op, så der kommer 8 trekantformede bede med gange i mellem.

Jeg tror ideen holder, og vil også være et godt geometrisk modspil til det vifteformet bed jeg fik anlagt i Maj Måned til dekorative salater, krydderurter og historiske roser. Et bed der gerne må appellere til ikke blot ganen, men også være sanselig, farverig og duftende.
Desuden vil der med det ekstra bed, give en naturlig helhed, hvor bærbuske og grovere grøntsager fremover kan stå i et samlet område.

Med bedets 8 'rum', er der også taget hensyn til, at der kan foretages fornuftig og cirkulerende sædskifte mellem bedene, at jorden ikke bliver udpint årene frem, og grøntsagerne får så optimale forhold som muligt.


- så nu skal spaden igen på arbejde de nærmeste dage :-)

2 kommentarer:

  1. Det skal nok blive godt! Havde selv sådan en have engang - en potagere - med kanter af tagetes og persille :-)

    Din have er efterhånden blevet rigtig flot, og interessant at følge her på blogspot. God midsommer til dig og dine!

    SvarSlet
  2. Hej Elin,
    Ja der kommer hele tiden nye ideer og forbedringer :-)

    Også god midsommer til dig.
    (din have må i øvrigt være vidunderlig lige nu :-)

    SvarSlet