mandag den 6. juni 2011

Staudebed


Jeg har det ret sjov med mit projekt *staudebed for en 10'er* hvor der er gået en hel del sport i, at anlægge det ud fra et absolut minimum budget :-)

Så glad var jeg for, at kunne gøre staudebedet færdig hurtigere end jeg kunne turde håbe på, da en veninde tilbyd, at jeg kunne hente nogle af hendes som skulle fjernes, i bytte for lidt af mine skovjordbær, som jeg har så rigeligt af.

Så efter en seneftermiddags tur til Roskilde, og opgravning af div. stauder på årets hidtil varmeste dag (!), samt dertil lidt bekymring, om de nu kunne klare opgravning & flytning, en del endda midt i deres fuldeblomstring, blev de straks placeret tætpakket i trillebøren, der blev fyldt op med vand

Her kunne de så stå nattenover og drikke sig mætte i badet før selve plantningen.
Tidlig søndag morgen og før solen blev for brændende, gik jeg så i gang med at få dem fordelt og plantet til i deres nye hjem.

Nattens vandbad synes de at have haft godt af. For nu står de alle sammen, og blomstrer lystigt videre, og kun enkelte med sparsomme rødder har jeg måttet klippe lidt ned, så de får bedre chance for at komme sig over opgravning på en varm dag.

Det er faktisk ikke til at tro, at I dag - knap 3 uger efter min første indskydelse til at anlægge et staudebed, står det nu fuld beplantet.

En gruppe med pastelfarvede akeleje, som blev sået sidste år, og nu står samlet i bedet. Mellem bregner, hasselurt og fine små selvsåedede violfrøstjerne, der snart vil vokse sig store og flotte

Sidstankomne stauder - bl.a. Veronica Incana, Storvalmue, lilla akeleje, Iris og høstanemone i gruppe med fjerbusk, lærkespore og svaleurt.

Nu skal stauderne blot have rigeligt af vand sommeren i gennem, så de kan blive til et tæt, blomstrende hav, der næsten kan passe sig selv for fremtiden, og klæde hinanden og haven med deres varierende blomstring og smukke blade.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar