onsdag den 11. august 2010

Taro, rodfrugt fra østen.

Forleden stiftede jeg bekendtskab med en rodfrugt, som jeg ikke har prøvet før:

Taro hedder den, og er vel en mellemting mellem jordskokker og kartofler, hvis jeg selv skal beskrive den, efter jeg nu har smagt på den.

Den er lidt klæbrig i overfladen når man skraller den, men ellers som en kartoffel, og kan behandles og serveres som sådan, fik vi at vide i en kinesisk butik som handler med friske grøntsager fra østen.



I mangel af bedre, og efter jeg havde kogt rødderne, fandt ud af, at den også har lidt af let sød & nøddeagtige smag som jordskokker, så tilberedte jeg den selv, udfra en opskrift jeg har med jordskokker, hvor dressingen til rødderne er med sesamolie, der giver en karakterisk smag, som passer så godt til jordskokker.

Og resultatet viste sig at være en ok disposition.

Dvs. skrallet og kogt (lidt mindre tid end du vil gøre med kartofler, da den som jordskokker, godt kan blive melet hvis de koges for længe -erfarede jeg - mine fik 5. min. for meget, da jeg kogte dem i 20 min. som jeg ville ha gjort med kartofler)

men ellers fine og heldigvis stadig lidt faste indeni

Derefter rørte jeg en dressing med Sesamolie, soya, citron,hakket ingefær, hakket hvidløg lidt honning, salt & peber, skar de største af rødderne i kvarte, og lod dem trække lidt tid i dressingen og blive kolde der..

De blev serveret som tilbehør, med bund af rukolasalat for at supplere den med en smule bitter smag.

........

Jeg har så forsøgt at google lidt, for at vide lidt mere om rodfrugten, og i søgningerne fandt jeg også ud af, at roden også anvendes til desserter, chips af rodfrugten skulle være lækre osv.osv. så der er mange anvendelsesmuligheder åbenbart.

Her lidt om planten : Gourmethaven


og (hvis man også vil forsøge at dyrke den selv) (desværre kun på engelsk, da ikke meget oplyses på dansk: Let's plant

Ingen kommentarer:

Send en kommentar