søndag den 8. august 2010

Søndag i stille regn, og havebilleder fra en dryppende søndag:-)

Det er bare perfekt vejr :-)
Hele dagen i går har jeg nemlig gået og arbejdet med mit nye bed (1ste etape).

Dels for at afskærme udsigten mod parkeringspladsen, dels for at samle alle mine krydderurter i ET område af haven.
Først fik jeg fjernet adskillig læs mere af stenet jord og græstørv, og slutteligt erstattet det med bedre jord fra muldvappeskud på græsplænen (de skulle alligevel væk), der hvor meget af det stenet jord var fjernet.

Først derefter kunne jeg gå i gang med selve opgravning og flytning af div. kraftige krydderurter samt jordskokker, der før har stået langs et hegn, (det sidste mest for at danne 'baggrundsvæg' for krydderurterne, og for at dække af for udsigten til parkeringsplads og garage)

Store klumper af mynter, broncefennikel, citronmelisse og spansk kørvel samt jordskokker blev gravet op og efterfølgende vandet godt til i det nye bed,


 Sti mellem det forhøjede krydderurtebed og skyllebord,
lagt med store flade marksten der falder godt ind i miljøet.
For enden det nye bed med broncefennikel, mynter, citronmilesse m.m. 

men trods alt kunne planterne ikke undgå at 'hænge lidt med hovedet' efter omplantning.
Her til morgen kunne jeg så med stor glæde se, at alle planterne havde rejst sig fuldt op igen, og vejret er - som om jeg havde bestilt det - været fin fin støvregn og let overskyet fra tidlig morgenstund :-)

  
s
mit uundværlige krydderurtebed

Så selv om det nok var en 'barsk omgang' for bl.a. broncefennikel og mynter, at blive flyttet midt i al deres blomstring, så står de allerede nu, som om de altid har stået der - uden mén og 'hængehoveder', og selv de meterhøje jordskokker strutter ligeledes rank op mod himlen med deres top igen.

Nu mangler der blot den anden halvdel af bedet, på den modsatte side af et lille hængende piletræ, som er det eneste der stod oprindeligt, hvor den stenede jord nu er gravet op omkring,
Når bedet er helt færdigt kommer det så til at stå og danne centrum for det aflange bed. Men det må jeg vente lidt med, indtil jeg få leveret og tilføjet et læs god muldjord til den del

Og godt det samme - for jeg kan godt mærke på min ryg, at jeg har været lidt for hård ved den i går. At hakke og grave i et tidligere gruset indkørsel og parkeringsplads for biler, for at gøre det klar til at planter kan gro, kan i hvertfald godt mærkes :-)
Så det er helt perfekt med støvregn i dag. og jeg kan nøjes med bare at gå lidt rundt,

og nyde resultatet af anstrengelserne fra i går, mens alt det nytilplantede i den færdige del, nu kan klare sig selv.
huset set fra plænen og engen, med skoven som baggrund.

Og så tage nogle Stemningsbilleder fra en dryppende søndag,
Udsigten mod den fredlige eng, som selv på en gråvejrsdag er skøn at skue: :





2 kommentarer:

  1. Det er et rigtig dejligt sted og vidunderligt smukt med de fine små birketræer som baggrund.
    Held og lykke med dit nye krydderurtebed!

    SvarSlet
  2. Tak Elin,
    som jeg har set har en - mindst lige så dejligt landsted som også andre kan nyde og ha fornøjelse af :-)

    ann

    SvarSlet