fredag den 6. august 2010

Rucola, min favorit salat.


Jeg synes ikke der findes en salat, der har så god en smag som Rucola, og som kan anvendes på så mange varierende måder som denne salat.

Og så er den tilmed nemt at få til at gro, hvis man bare har et lille stykke jord.

Faktisk sår den sig nemt, hvis man blot lader frøstanderne være - så skal der nok myldre masser af nye blad op fra tidligt forår ... helt af sig selv.

eller som jeg også gjorde sidste år, for at sikre mig en god høst, fik plukket frøkapslerne fra dem jeg lod stå som gik op i stok, og opbevare dem i en konvolut på et tørt sted, og så drysse dem (ikke for tæt) på et lille stykke bar jord med ca. 1 md's mellemrum i løbet af hele denne sommer.

Her i august for sidste gang , så har jeg faktisk frisk rucola at plukke løs af, helt til Nov. md. hvor kulden og frosten begynder at få fat.


Og så SMAGER egen avl på en helt anden måde, end de 'forkølede' supermarkedsudgaver, som er fremavlet så effektivt med alskens kunstmidler, at al smagen er forduftet, og er som det rene vand at sammenligne, med dem man nipper løs af fra haven, der tilmed er helt gratis.

Selv bruger jeg som sagt rucola i utallige varianter - både til kolde og varme retter.

Mange kender sikkert godt pesto af basillikum, pinjekerner, permasan, hvidløg og olivenolie. Fantastisk til pasta, som enkel hovedret, eller som tilbehør eller 'fortyndet' som dressing til salat. Prøv med rucula, evt. tilføjet lidt ansjoser - bare som en ny variant.

Rucola smager også rigtig lækker, lynvendt i smør eller olivenolie på panden,
så de stadig er sprøde, med et dryp citron til sidst, og evt. drysset over med ristede pinjekerner eller solsikkekerner, eller hakkes fint og tilføje dem i en sauce til en fiskeret.

Prøv det i stedet for persille i en persillesauce, lige som de kan anvendes på samme måder hvor du vil ha brugt spinat.

Sammen med tomat og mozarella, i stedet for basillikum, eller som hakket drys over div. supper.
I Sandwich-brød sammen med kylling, kød eller fisk, og naturligvis i enhver blandet salat :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar