onsdag den 4. august 2010

Haveplaner i August

Nu er alle de planter der blev plantet i drivhuset vokset sig store, og vi er begyndt at kunne høste modne tomater, peberfrugter og agurker.

Kiwien er næsten gemt bag tomatplanterne, men jo, der er også frugter på den - fine små mini-kiwier som vi snart kan smage første høst af :-)

Midt i alt det grønne i drivhuset, har jeg og en veninde også kunnet sidde, en dag hvor der var varmt og behageligt derinde , selv om vinden ruskede voldsomt udenfor:-)

Der kunne lige klemmes et par magelige havestole ind ,og ovenikøbet et par mindre klapstole til at sætte vores føderne op på.... og der sad vi stor del af eftermiddagen

og råhygge i adskillige timer :-)



Nå, men den egetræsplanke som egentlig var tiltænkt, at skulle anvendes til en del af et praktisk udendørs vask, blev jo hurtigt lavet til et stort velfungerende havebord i stedet. (vi kunne ikke nænne at skære hul i den 4 meter lange og smukke planke)

Placeret foran og langs det hævede krydderurte bed, har det fungeret perfekt, og her har vi lige siden kunne sidde omkring bordet, fra tidlig morgen med 1. kop morgenkaffe til sent ud på aftenen, og nyde solens bevægelse over himlen indtil solen går ned og maler himlen rød, før den helt forsvinder og giver plads til nattens mørke.



Nu har jeg så OGSÅ fået et stort lækkert firekantet og massiv mahognibord på 2 kraftige sortmalet jernrammer.Så også det praktiske udebord til at vaske og snitte grøntsager m.m., som jeg har ønsket mig fra første færd, også kommet i 'hus'.

Det står nu placeret på den modsatte side af havebordet, adskilt af krydderurtebedet, der nu står i midten mellem bordene. Funktionelt og praktisk på alle måder, og som giver helhed omkring hele gårhavemiljøet, som vi har fået ud af hele arrangementet.


For et par uger siden var jeg forudseende nok til, at jeg fik lagt store flade mark sten, der hvor det nye 'udebord' nu er placeret, og fungerer som fin og fast grund til bordet.

Selve bordet er stort nok til, at det sagtens kan integreres med en grill, i modsat side af hvor vasken skal placeres. Så får vi faktisk skabt en super 'udekøkken', hvor man kan komme til fra alle sider, og som også kan fungere perfekt som 'buffet' til det store bord, når vi er mange.

Og nu kan jeg snart gå i kast med at færdiggøre og udvide med et nyt bed, der kan 'indramme' helheden til en lille oase omkring arbejdsbord, krydderurtebed og det store havebord, og samtidig dække af for garagen og parkeringspladsen i den modsatte ende af haven.


Når vi sidder omkring bordet får vi så 'kun' udsigt til haven omkring huset, og den store åbne og vilde eng, der står med store klynger flotte vilde blomster mellem gran og birketræer.

Forarbejdet er gjort, og der mangler blot at få tilføjet et læs god muldjord, til erstatning for den magre og stenede jord der var, så kan jeg begynde at plante løs, og få suppleret med forskellige planter jeg har fået foræret, og som blot står og venter på, at jeg får dem gravet op, og få dem alle plantet i det kommende bed.

Jeg glæder mig :-)

2 kommentarer:

  1. Dejligt med både bord - og bænkeplads - og haveplaner - og sikke et smukt bord1
    Der er noget utroligt livgivende over havearbejde - det kan man blive helt høj af!
    Arbejde uden stress, tværtimod :-) Held og Lykke til med det hele.

    SvarSlet
  2. Tak skal du ha Elin,
    Ja have'arbejde'er dejligt og giver energi
    :-)

    god week-end til dig.

    SvarSlet