mandag den 9. august 2010

Figentræ og rød basillikum

I april måned fik jeg en lille forpjusket 'pind' foræret .....

Det var resterne af et figentræ, som måtte væk, da facaden på et hus skulle renoveres og det desværre stod i vejen for renoveringsarbejdet og nærmest var blevet trampet ihjel.

Lidt rodværk var der trods alt på pinden - så den fik straks lidt jord omkring sig, og så måtte jeg se, om den ville trives med lidt ekstra pleje.

Jeg har tidligere haft et figentræ, der hvert år siden jeg plantede det for 17 år siden , trofast har givet rigtig mange og lækre figner fra sig.
Det står der endnu, i mit gamle hjem, og mine børn har heldigvis stadig glæde af, at kunne plukke solmodne figenfrugter fra det. Jeg lagde mærke til træet forleden- fyldt med store og små figenfrugter. Jeg vil tro, det bar omkring 100 frugter.

Det undrer mig i øvrigt, at det kan trives lige så fint her i norden, som længere syd på, hvor synet af store figentræer er mere naturligt. Og selv de frugter, der ikke når at udvikle sig store nok i løbet af den korte danskesommer, overvintrer fint på træet, og fortsætter blot med at vokse og modnes videre i løbet af næste sason.

At sætte tænder i et fuldmoden figenfrugt, som man lige har plukket fra træet, er virkelig en særlig fornøjelse

Nå, men pinden er kommet sig - og står nu med fine karakteristiske blade.


Om et par måneder vil jeg flytte det igen til det nye bed, ved siden af det lille hængepil lige midt ud for det lange havebord, hvor det gerne skulle få lov at vokse i fred, og som opstammet, forhåbentligt ende med at give et 'tag' og let skygge, samt være med til at give fin stemning omkring bordet og det etablerede halvlukket gårdmiljø og oase, der gerne skulle komme ud af det.


Og så et enkelt billede fra drivhuset.


En variant af basillikum, med smukke lillagrønne blade.
Købt som 2 små potteplanter fra supermarkedet's grøntsagsafdeling,
og som blev plantet i drivhuset, lige efter det stod færdigt i maj måned.

Nu er de vokset sig nærmest til nt mindre buskstørrelse, og har kunnet give i overflod af velduftende blade til sommerens salater og til en af mine helt enkle men velsmagende ynlingssommerretter:
Tomat med mozarella dryppet med olivenolie og balsamico...
og så rigeligt drysset over med basillikumblade.

Inden frosten bliver de sat i store potter og taget ind i huset.
Så kan de komme ud igen, til næste forår.

Basillikumplanter kan faktisk blive en del år gamle, hvis man blot sørge for,
at de aldrig fården mindste frost, og husker at vande dem, med jævne mellemrum.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar