lørdag den 25. september 2010

Et ur-æble ?

I min have står det et fint lille træ.

Om foråret bærer det fine æbleduftende blomster, der umiskendeligt også bærer blade som blomster ,der ligner helt almindelige æbler.

Det underlige er så, at bærne aldrig bliver større end en lille kirsebær.


Smagen er helt bestemt også som et fint æble - og smukke er de også at se på med deres blanke røde farve, her i september måned.

Jeg har forhørt mig lidt omkring, og af en anlægsgartner fået at vide, at det sikkert er en ur-æblesort det drejer sig om, og at alle æblesorter der findes stammer fra denne sort.

I år vil jeg prøve at lave  æblegelé af disse bær -som en  lidt anderledes eksotisk eksperiment :-)

Her får man fornemmelse af størrelsen.

2 kommentarer:

  1. Nej hvor er det fint og dekorativt!
    Men det er nok Paradis Æble han mente, anlægsgartneren. (Nogle kalder dem også ur æble.)
    Prøv at søge på Google 'billeder' på Paradisæble, så skal du bare se!
    God weekend til dig og dine :-)

    SvarSlet
  2. Ellin,

    ja det fandt jeg også frem til ,

    og det kom der så en ny blog ud af :-)

    Vh
    ann

    SvarSlet