søndag den 19. september 2010

Kryddersnaps af fennikelfrø og mynteblomster

Havde planer om, at plukke ægte kastanjer som vi er så heldig at have i haven, men må nok vente en måneds tid endnu, før jeg kan gøre håb om, at de er klar til min kryddersnaps projekt.

(og forhåbentlig ikke i kapløb med min lille rødhårede egern familie med det også ;-)

Men nu hvor ideen om at lave kryddersnaps ikke lige kan stanses igen, så måtte jeg prøve noget andet.

Plukkede så en stor håndfuld fennikelfrø - og nu står de der, dækket til med akvavit.
og så må jeg se, hvornår smagen har trukket nok ud, at snapsen kan sies og lagres yderligere.

Smukt ser det ud - sådan som de nu står der i vindueskarmen.

Og ja, basillikumblomsterne står endnu smukt - stadig en uge efter jeg fik afskåret dem fra planterne, da de skulle ind i huset for vinterhi.

Og da jeg alligevel var i det humør :
så prøves også med mynteblomster : .)


og blomsterne tallerkensmækker var bare så strålende i efterårs blide solskin, så de måtte også med på billedet.

2 kommentarer:

  1. Det er fedt at lave forskellige kryddersnapse - hvordan smagte de så?

    Jeg undrer mig over du stiller dem i solen - jeg ville personligt nok vælge at stille dem mørkt, men det er bare det jeg er oplært med indenfor kryddersnapse verdenen :)

    SvarSlet
  2. Hej Christian,

    Tak for din kommentar, som jeg desværre først nu har set.
    Ja, det gav et blandet resultat - den ene flaske blev ganske god, omend smagen af fennikel blev ganske kraftigt, at det smagte bedst fortyndet med vand/isterninger.

    Den anden fik smag af lidt jord (hvorfor ved jeg ikke - men måske det netop var pga. at jeg stillede dem i lys og ikke i mørke som du nævnte?!. Smide det ud havde jeg det dårligt med, så jeg forsøgte at tilsætte lidt af fennikelbrændevin i fiskesuppe eller andre retter med fisk og skaldyr. Det gav en fantastisk god anis smag og aroma til retterne - så alt i alt fik jeg glæde af de to flasker jeg fik fremstillet.

    vh
    ann

    SvarSlet